De luxe van één veilige band voor vier jaargetijden
Kenmerk
Edgy Design met unieke zomer- en winterzijde
Groen EU-bandenlabel
3D Grip Claws
Innovatief loopvlakdesign met asymmetrische buitenste langsgroef
Full Silica-loopvlakmengsel
M&S-codering en ‘Three Peak Snowflake’-symbool
Voordeel
Geoptimaliseerde prestaties in alle vier de seizoenen
Lage rolweerstand, korte remweg op nat wegdek en uitzonderlijk stil
Perfecte grip in bochten en snelle acceleratie op sneeuw en ijs
Meer stabiliteit en verbeterde handling op droog wegdek
Slijtvast, lange levensduur
Voldoet aan de eisen om als officiële winterband aangemerkt te worden
De Vredestein Quatrac 5 kenmerkt zich door het fraaie, asymmetrische design van het loopvlak. De zomerzijde met verlaagde airratio zorgt voor een uitstekende handling en volop stuurprecisie op droog en op nat wegdek, terwijl de winterzijde met zijn lamellentechnologie grip op koude of besneeuwde ondergrond garandeert. Tussen de lamellen in het midden van de band zijn 3D Grip Claws aangebracht, die garant staan voor perfecte grip in bochten en snel accelereren mogelijk maken, zelfs op besneeuwd en ijzig wegdek. Het innovatieve Full Silica loopvlakmengsel zorgt voor een egaal slijtagebeeld en een lange levensduur. Dankzij zijn lage rolweerstand, korte remweg op nat wegdek en geringe afrolgeluid scoort de Vredestein Quatrac 5 bovendien goed op alle drie de onderdelen van het EU-bandenlabel.
EU-bandenlabel en efficiëntieklasse
De Europese Unie, onder CE 1222/2009, heeft opdracht gegeven dat alle banden die geproduceerd worden na de datum van 1 juli 2012 voor auto's en commerciële voertuigen zijn voorzien van standaard EU-bandenlabels die hen classificeren onder drie prestatie-eigenschappen: brandstofverbruik geclassificeerd van A tot G, grip op nat wegdek geclassificeerd van A tot G, en geluidsemissie in decibel.
Categorieën van banden, niet beïnvloed door deze regeling, zijn onder andere: vernieuwde banden, professionele off-road banden, race-/sportautobanden, evenals bepaalde soorten banden die zijn ontworpen om de tractie te verbeteren, zoals spijkerbanden, T-type tijdelijke reservebanden, banden voor auto's gebouwd vóór 1990, banden met een maximum toegestane snelheid van 80 km/u, banden voor velgen met een diameter kleiner dan of gelijk aan 254 mm of groter of gelijk aan 635 mm. Dit label is aan de ene kant bedoeld om de economische en ecologische efficiëntie in het verkeer te bevorderen, evenals het verhogen van de verkeersveiligheid, en aan de andere kant om consumenten te helpen om de juiste banden te kiezen door te zorgen voor een zekere mate van producttransparantie.
Niettemin werd het label bekritiseerd omdat het slechts een beperkt aantal kenmerken weergeeft. Vakmensen beweren dat de banden veel meer functies hebben die belangrijk zijn en van belang zijn voor de verkeersveiligheid, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, aquaplaning eigenschappen, rijstabiliteit, levensduur, producteigenschappen op natte en droge wegen anders dan grip op nat wegdek, eigenschappen op sneeuw. De bandenfabrikanten suggereren dat de testresultaten van verschillende instellingen en de industriële tijdschriften een zeer belangrijke bron van informatie voor de eindgebruiker moet blijven, omdat zij zich focussen op een brede verscheidenheid aan bandeigenschappen en functies en deze ook beoordelen.
QUATRAC 5 tyre review
Gemiddelde uit 637 testbeoordelingen
Grip bij droge condities
Remeigenschappen bij droge condities
Grip bij natte condities
Remeigenschappen bij natte condities
Grip bij sneeuw
Comfort
Geluid (binnen auto)
Slijtage band
brandstofverbruik
Hoeveel kilometer gereden?
24.785
12.03.2021vanAngelique Hele fijne banden als je een normale rijstijl heb. Ik rijd veel in de stad maar ook op snelweg zijn het hele fijne banden. Zelfs met het winterseweer had ik veel grip in de sneeuw zelfs op de plekken waar er een dik pak lag.